cirsu.blogg.se

A...B...C..

Publicerad 2015-02-15 22:28:47 i Allmänt,

 
 
Make sure the place is safe. You come first, you come second and you come third. 

 

First step;

Has anyone seen what has happened? 

I am Shakila, I know First Aid

 

 Second step; 

HELLO, Can you hear me? Hello? Hello? Hello? Hello? 

YOU. Call 911, tell them we have a person female/male around ?age  who seems to have fallen and is unconscious. Let me know what they’re telling you.

 

 Third step;

A = Open Airways 

B = Check Breathing 

C = Check Circulation 

 

 Som ni kan se ovan så har vi drillats i några av First Aid stegen i San Jose. Hans namn var Andres Gonzales, en ingenjör/mekaniker som på sin semester arbetar som volontär och träffar själar som oss för att lära ut allt han vet i mån om tid. Synonym till ordet pedagogisk stavas Andres Gonzales. Det var en lång och intensiv dag men intressant från början till slut. 

Inom en dag lyckades jag både spela offer och hjälte, jag hade blod i form av choklad på armen och bandage runt huvud, hand och armled (fick dock nästan blodförstoppning runt armleden då Emma körde hulken stilen i styrka när hon skulle stoppa flödet med bandage. Det gick bra till slut. Hehe (nervöst skratt). 

Visste ni att en inte bör använda alkohol för att tvätta rent sår då alkoholen dödar celler som i längden skadar kroppen, det en ska ha till hands är helt enkelt, inte salt, socker, vitlök, tandkräm, ris eller nötter men Vatten och Tvål ! 

Visste ni att ifall en blöder näsblod så skall en inte dra bak huvudet och stoppa upp tussar i näsan för att då finns det risk för blodet att rinna ner i lungorna, en ska helst sätta sig ner, luta sig på huk, låta huvudet vila och dricka iskallt vatten då blodet koaguleras.

JAHA det tog mig bara 27 år och några timmar med Andres för att absorbera denna kunskap. Och för guds skull, låt blåsorna vara, spräck inte de vattenfyllda små varelserna ifall de dyker upp, då kroppen har sitt sätt att läka på minsann. 

Jag har dock en skräckblandad förtjusning med ting som går att pilla upp, trycka ut, dra ut eller spräcka upp - PLOPP. Allt som frammanar PLOPP-effekten är tillfredställande. Fasiken, vattenfyllda blåsor är ju så kul att tömma, särskilt med en liten nål till hands…. 

Alena, å du sköna Alena vad jag kan lära mig av dig! Efter denna dag vet jag definitivt att Greys Anotomy (tv-serie) har lärt Alena ett och annat om First Aid stegen, även Alenas uttryck och uttal var så levande under övningarna att jag nästan på allvar kunde trott att Sandra låg medvetslös. Jag har lärt mig att Alena har ett intresse för homosapiens och homosapiens sätt att hjälpa andra homosapier på. Hon är grym. 

(jag funderar på ifall det ska bli min nästa serie att titta på, Greys anatomy alltså)   

Denna dag gav tillräckligt mycket med övningar och information som vi nu kan återgå med till Futuro Verde för att dela med oss av vår dyrbara kunskap. Ja, jag anser att denna typ av kunskap faktiskt är dyrbar.                 Måndag här kommer vi! 

//Shakila 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela