cirsu.blogg.se

ZUMZUMZUM ZUMALOFT

Publicerad 2015-02-12 16:40:19 i Allmänt,

 
 
 
 
 

Vi har landat i Pura vida way of life och övergått från turist stubben på stranden till de riktiga ställena, vi har till och med nummer till två egna chafförer och för att förklara saken ännu närmare så är vi nu för tiden vana liftare på vägarna mellan monetezuma och kobano. Bussen kunde vi inte bry oss mindre om, varenda gång den åker förbi är det som att något riktigt ovanligt har visat sig på ett zoo och vi gör alla olika typer av läten som ”wooow, ååå, titta, däääär e BUSSEN! 

Turistfälla nummer 1, att vänta på buss i 40 minuter gör vi alltså inte om igen. 

 

Vi har pratat om hur tagna vi är av folks värme här omkring, de flesta vi har träffat, eller i princip alla som vi har träffat har visat sig vara helt fantastiskt fina människor och oerhört hjälpsamma, även om språket kan brista så finns ingen brist på leenden. Härom kvällen hade cirkel gänget ett härligt strandhäng som vi avslutade med gatumusikanterna i Montezuma, jag och Emma konstaterade att det är en trygg miljö i byn där ingen egentligen bryr sig om ens handväskor, människor är tillfreds, jag känner inte av någon hets i konsumtion eller utseende på gatorna i Montezuma, alla bara är, det är extremt lätt och inbjudande att själv hamna i samma lunkande livstakt, just nu, är jag bara. 

 

Sedan vi kom till vår bas station här i Zuma loft har jag bara ätit mat som endast går att jämföra med ifall man åkt till nazareth och gått in i en slags koma bestående av nirvana. Allt jag stoppat i mig har vart så fantastiskt långt ifrån Vishnu gränsen så att jag nästan blivit tvungen att nypa mig själv. Frukten är färsk, ananasen är vattnigt saftig, vattenmelons juicen är färskt pressad med läskande kraft, mangon smälter i munnen och avokadon glider genom halsen som mjuk bomull, råriset har den perfekta knaper, mjuk, knaster tuggmotståndet och alla nötter som går att hitta är saltade, alla sallader jag ätit har serverats med en salig blandning av ugnsbakat, färskt strimlat och marinerat i örtbad, min mage går ständigt omkring och är tillfreds - ja, det känns bra att förklara allt ätbart som matporr, hur annars ska jag försöka väcka en känsla i perfektion av smaker.  Ett lyxproblem jag har stött på dock är mitt ständigt letande efter gojibär, går ej att hitta någonstans i landet (jag har inte allvarligt letat över hela landet, jag antar bara att det inte finns) - så som somliga har svårt att hålla sig borta ifrån ciggpaket så kan man lugnt säga att även jag, hur perfekt jag än må vara, har ett gojibärs beroende. Även blåbär är svårt att få tag på… men jordgubbar finns i mängder. 

 

Igår vänner hade vi faktiskt en händelserik dag, minus ordet rik. Jag är fortfarande osäker på ifall jag borde dela med mig av hela vår dag då jag inte själv vet var jag står i känslor gällande förmiddagen. Jag kan i alla fall säga att vi hade vår första dag på Futuro Verde och det var minsann ett intressant möte. Mycket intressant. Det var första dagen för både skolbarn och lärare, ifall man tittade på oss uppifrån så lär alla ha sett ut som förvirrade getingar som flög omkring i osammanhängande mönster, fram och tillbaka och onödigt stressigt nervösa samt låtsas lyckliga eller bara hysteriskt skrattandes för att ett leende förväntas av en den första dagen på jobbet.

-Förstod någon vad jag menade nu? 

Tänk uppifrån, som getingar alltså. Lägg till extrem värme ihop med svett pärlor som vackert kryper neråt i tid och otid. 

Det ser ganska kul ut när jag blundar och tänker på oss som små getingar.

Det jag kan säga om vår ”händelse” dag är att vårt teamwork och vår sammansvetsade, initiativtagande grupp,  Is. The. Shit. Kalla det vad man vill, men vårt sätt att hantera situationer tillsammans är fasiken värt en Oscars, vi är grymma tillsammans, vi kan bita ihop ifall det behövs, vi vet när vi kan skratta åt bisarra situationer för att komma vidare, vi låter oss inte trampas ner på, vi tar eget ansvar inom loppet av tre sekunder, vi är ett gäng öppna, säkra, kloka, glada och inbjudande getingar. Jag är stolt över mitt gäng, cirkeln kan lätt få utvecklas till en sekt ifall detta är melodin.   

PS. Jag har lärt mig något nytt idag, Emma har talang i öldrickande. En allvarligt seriös Talang, igår var dagen då jag facinerades av fenomenet. 

//Shakila 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela